Forum DI
http://davidicke.pl/forum/

Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie
http://davidicke.pl/forum/wplyw-mikroflory-jelitowej-na-zdrowie-t15972.html
Strona 1 z 1

Autor:  Randy [ 18 mar 2017, 23:12 ]
Tytuł:  Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie

Cytuj:
Dr Patrycja Szachta
Mikroflora jelitowa odgrywa niesamowicie istotną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Już w starożytności wiedziano, że zasiedlenie jelit „dobrymi mikrobami” sprzyja nie tylko prawidłowemu funkcjonowaniu przewodu pokarmowego, ale również długowieczności. Fermentowane produkty mleczne, w istotny sposób wzbogacające mikroflorę jelitową, spożywali już starożytni Grecy i Egipcjanie. Pierwsze udokumentowane doniesienia o prozdrowotnych właściwościach bakterii (a konkretniej szczepów zawartych w fermentowanym mleku) przekazywał już Pliniusz starszy w 76 r. n.e., rekomendując je jako idealne panaceum na dolegliwości żołądkowo – jelitowe i pokarm przyspieszający rekonwalescencję. Za ojca idei probiozy, czyli uzupełniania zaburzonej mikroflory jelitowej za pomocą wyselekcjonowanych bakterii uznaje się Ilja IljiczMiecznikowa, rosyjskiego immunologa. Przez lata obserwacji bułgarskich chłopców zauważył on, iż spożywanie przez te nacje znacznych ilości kumysu (mleczny napój fermentowany) prowadzi do zachowania zdrowia i przedłużenia życia (Libudzisz Z. 2002; Nowak A., 2010).

Odkrycie antybiotyków doprowadziło do spadku zainteresowania znaczeniem mikroflory jelitowej i probiotykami na kilkadziesiąt lat. Tym niemniej wiek XXI przyniósł ponowne odkrycie znaczenia probiotykoterapii. Wzrost oporności bakterii na probiotyki, systematyczny wzrost częśtości występowania alergii, chorób autoimmunologicznych, zaburzeń neurorozwojowych oraz szeregu innych chorób cywilizacyjnych wymusiły na środowisku medycznym konieczność poszukiwania nowych skutecznych metod zapobiegania i leczenia.

W ten sposób idea probiozy narodziła się ponownie. Szczepy probiotyczne są już niemal powszechnie wykorzystywane wprofilaktyce i skracaniu czasu trwania biegunek wirusowych i bakteryjnych, w profilaktyce i łagodzeniu alergii, eradykacjiHelicobacter pylori, wspomagająco w osiąganiu remisji nieswoistych chorób zapalnych jelit i wielu innych jednostkach chorobowych. Stosunkowym novum są jednak badania nad możliwością wykorzystywania szczepów probiotycznych w depresji i zaburzeniach nastroju.

Z uwagi na istotne powiązanie pomiędzy jelitem, składem ekosystemu jelitowego i funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego badania nad probiotykoterapią w leczeniu depresji wydają się bardzo celowe.

Mikroorganizmy jelitowe pełnią bowiem szereg istotnych funkcji w zachowaniu zdrowia. Największa ich liczebność bytuje w jelicie grubym. Łączna masa drobnoustrojów jelitowych wynosi około 1,5 – 2 kilogramów, a liczba komórek bakteryjnych przekracza liczbę komórek ludzkiego organizmu nawet 10 – krotnie. Taka mnogość wynika z pełnionych przez mikrobiotę ról. Wymienić tu należy chociażby: aktywację i regulację działaniu układu immunologicznego przewodu pokarmowego (GALT; ang: gut-associated lymphoid tissue) oraz wpływ na wytwarzanie cytokin, a w konsekwencji regulację nasilenia stanu zapalnego. Bakterie jelitowe hamują także namnażanie drobnoustrojów chorobotwórczych, biorą udział w syntezie szeregu witamin (z tym z grupy B i K) oraz wytwarzają szereg metabolitów sprzyjających uszczelnianie bariery jelitowej (przede wszystkim poliaminy i kwas masłowy) i regulują ekspresję białek strukturalnych budujących ścisłe połączenia (tight junction) pomiędzy komórkami jelita cienkiego. Przytoczyć należy także, iż do funkcji metabolicznych mikrobioty jelitowej należy przekształcanie steroidów i kwasów tłuszczowych oraz udział w absorbcji jonów. Systematycznie badane są zdolności bakterii jelitowych do przekształcania i neutralizacji związków potencjalnie karcinogennych (Cryan i wsp. 2012).

Coraz więcej wiadomo także o zdolności bakterii jelitowych do oddziaływania na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Jelita i mózg są bezpośrednio połączone nerwem błędnym, wchodzącym w skład tzw. osi jelitowo – mózgowej. Mikroorganizmy jelitowe są niezwykle istotnym elementem owej osi, wywierając wpływ na mechanizmy neuronalne, endokrynne i immunologiczne.

Wykorzystanie określonych bakterii u pacjentów z depresją po raz pierwszy przeprowadzano już na początku XX wieku, gdy dr George Porter Phillips opublikował pozytywne rezultaty zastosowania szczepów probiotycznych w grupie chorych na „melancholię” (Phillips 1910). W 1923 pojawiły się z kolei doniesienia, iż stosowanie szczepu Lactobacillus acidophilluspoprawia stan chorych na psychozy (Julianelle, 1923).

Żródło http://motywatordietetyczny.pl/2016/05/ ... a-nastroj/

Autor:  Sponsor [ 18 mar 2017, 23:12 ]
Tytuł:  Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie


Autor:  kiszka [ 20 mar 2017, 12:50 ]
Tytuł:  Re: Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie

przede wszystkim kiszonki na co dzień i zero antybiotyków i tyle w temacie. Tak proste, że aż nie do wiary

Autor:  bartas91 [ 21 mar 2017, 9:56 ]
Tytuł:  Re: Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie

kiszka pisze:
przede wszystkim kiszonki na co dzień i zero antybiotyków i tyle w temacie. Tak proste, że aż nie do wiary


Naprawdę fajnie dojrzeć do tego samemu :) tak to strasznie proste, ale nic tak nie uczy jak własne błędy. Głównie przez antybiotyk (3 tyg. pod rząd na zapalenie zatok) przygarnąłem przerost candidy.

Panowie mam pytanie odnośnie dobroczynności probiotyków. Od 2-3 dni mam niemałe bulgotanie w brzuchu, czy to jest objaw zmiany mikroflory jelitowej? Biorę 2 razy dziennie Now Foods 8 Bilion Acidophilus and Bifidus. Wcześniej brałem Vivomixx i bez zarzutów, ale brałem może zbyt krótko.

Autor:  kiszka [ 22 mar 2017, 12:38 ]
Tytuł:  Re: Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie

tak to może być nawet duży brak dobrej flory bakteryjnej. U mnie nie raz tak samo jak popije kwasu z kiszonej kapusty albo ogórków kiszonych to w brzuchu dosłownie roler coster się dzieje i potrzebny dzień żeby się poprzestawiało na dobre.

jeszcze ważne jest to żeby czasami zjeść pre biotyk jakiś np: skrobia oporna dobrze żywi naszym małych dobrych lokatorów. oporna skrobia z zielonych bananów, ziemniaki, strączkowe...

Autor:  Randy [ 26 mar 2017, 22:43 ]
Tytuł:  Re: Wpływ mikroflory jelitowej na zdrowie

Cytuj:
jeszcze ważne jest to żeby czasami zjeść pre biotyk jakiś np: skrobia oporna dobrze żywi naszym małych dobrych lokatorów. oporna skrobia z zielonych bananów, ziemniaki, strączkowe..
.
Dobrze, że o tym wspomniałeś.
Ziemniaki mają najwięcej skrobi opornej po schłodzeniu ich w lodówce przez jakiś czas.

Przy dysbiozie jelitowej lub nieszczelnych jelitach na pewno pomocnych będzie parę wskazówek:
- Spożywanie rosołu z kurzych łapek. Taki rosół gotujemy minimum 4 godziny, a nawet do 8-12 godzin na małym ogniu. Taki rosołek bogaty jest w kolagen, aminokwasy, minerały ( szczególnie w fosfor, wapń i magnez), witaminy oraz antyoksydanty.
Kurze łapki, które zostaną nam po przygotowaniu rosołu warto wykorzystać do galaretki. Żelatyna i kolagen w niej zawarty również wpłyną dobrze na stan naszych jelit. Jeśli ktoś nie lubi takich galaretek, to może spożywać galaretki owocowe z dobre jakości żelatyny. Oczywiście najlepiej domowej roboty, a nie kupne cuda.
- Warto zadbać o odpowiednie zakwaszenie żołądka. Szczególnie pomocna będzie Betaina HCL, zioła na trawienie ( korzeń łopianu, kwiat lawendy, mniszek lekarski, babka lancetowata itd), herbatka z papai ( warto wypić przed posiłkiem bogatym w białko), wesprzeć procesy trawienne może również kurkuma, pieprz ( najlepiej połączenie kurkumy z pieprzem) czy ostropest plamisty.
Pomóc może również witamina c w formie kwasu askorbinowego, ocet jabłkowy, sok z cytryny oraz wodą z solą kłodawską.
- Wszelkiego rodzaju kiszonki. Jeśli ktoś chce trochę poeksperymentować, to polecam książkę Katz Sandor " Sztuka fermentacji". Są tam przepisy na kiszenie grzybów, warzyw, owoców, mięsa czy ryb. Kisić można wszystko tak naprawdę i z korzyścią dla zdrowia.
Jadłem już kiszoną marchewkę, kiszone rydze, kiszony czosnek czy kiszoną cytrynę. Wszystko to jest proste w przygotowaniu, a może trochę urozmaicić naszą dietę w kiszone produkty oprócz kiszonych ogórków czy kapusty.
- Na pewno pomogą produkty bogate w inulinę takie jak cebula, czosnek ( z nimi lepiej ostrożnie i w niewielkich ilościach), por, szparagi, karczochy, korzeń mniszka czy cykoria.
- Kwasy tłuszczowe Omega 3
- Włączenie do diety dobrej jakości tłuszczu. Szczególnie korzystnie na stan jelit działa dobrej jakości olej kokosowy oraz masło najlepiej z surowego mleka.
- Dr Mercola swego czasu podał badaniu swoją kapustę kiszoną domowej roboty i okazało się, że było tam dużo więcej szczepów bakteryjnych, niż w probiotykach dostępnych w aptekach. Jednak jeśli ktoś jest leniem bądż nie lubi kiszonych produktów, to może się wspomóc probiotykami dostępnymi na rynku. Najlepiej jeśli będą w dużych dawkach ( od 3 bilionów wzwyż) i zawierające różnorodne szczepy bakteryjne. Okazuje się, że ludzie przeważnie cierpią na niedobory szczepów Bifidiobacterium także dobrze jakby probiotyk były bogaty w te bakterie.
- Poza tym warto suplementować cynk, witaminę d3, magnez ( najlepiej w postaci cytrynianu albo chlorku), witaminy z grupy B, witaminę C i jod.
- Dieta bez nabiału, produktów zbożowych, cukru i warzyw strączkowych.
- No i absolutne podstawy. Odpowiedni sen, unikanie stresu i aktywność fizyczna.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/