Zaloguj się
Nazwa użytkownika:   Hasło:   Loguj mnie automatycznie  
Dzisiaj jest 16 lis 2019, 23:18

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Trivium
Post: 18 lut 2016, 22:36 
Offline
Grand Master Architect * 12th Degree
Grand Master Architect * 12th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 lis 2013, 18:51
Posty: 894
Płeć: mężczyzna
Zakładam nowy temat, gdyż uważam, że jest to bardzo ważny materiał, z którym każdy powinien się zapoznać niezależnie od stopnia zaawansowania... - poziomu odkłamywania rzeczywistości na jakim się znajduje. Znalazłem zaledwie dwie wzmianki o Trivium na forum (tu i tu).

Mocno polecam wykład:
"Wstęp do Trivium - Jan Irvin - napisy PL"
phpBB [video]


Wklejam też tekst z opisu pod filmem na YouTube:
Cytuj:
Umiejętność czytania jest rodzajem zniewolenia dopóki ten, kto czyta nie posłuży się krytycznym myśleniem.
Trivium to łacińskie słowo oznaczające punkt, w którym spotykają się 3 drogi, te trzy drogi to gramatyka, logika i retoryka lub wejście, przetwarzanie i wyjście informacji.
Trivium to metoda krytycznego myślenia. Krytycznego myślenia nie można skutecznie nauczyć w programie nauczania, jako że jest to umiejętność wynikająca z procesu myślenia i uczenia się, napędzana przez cykl obserwacji, myślenia i działania w ramach gramatyki, logiki oraz retoryki.
Celem gramatyki jest wprowadzenie wstępnego i spójnego zasobu wiedzy. Celem logiki jest wydobycie zrozumienia z tego zasobu wiedzy. Retoryka jest przekonywającym wyjaśnieniem tego zasobu wiedzy.

Uczenie się JEST procesem polegającym na ustanawianiu porządku ponad chaosem lub też metodą zmieniania chaosu w porządek z wykorzystaniem trzech kroków trivium.
Istnieją 3 podstawowe kroki, dzięki którym Twój umysł może być użyteczny: 1) wejście [informacji], 2) przetwarzanie [informacji] i 3) wyjście [informacji].
Ten cykl gdy powtarzany jest konsekwentnie sprawia, że nasz umysł jest użytecznym narzędziem.
WEJŚCIE: jak obserwować? To łatwa do zdefiniowania wiedza
wynikająca z odpowiedzi na pytania: Kto? Co? Gdzie? Kiedy?
PRZETWARZANIE: jak myśleć? To po prostu zrozumienie
wynikające z odpowiedzi na pytanie "dlaczego?".
WYJŚCIE: jak się komunikować.

W ciągu tej jednej godziny dowiesz się więcej o tym jak poznawać otaczającą nas rzeczywistość niż w ciągu przeszło 10 000 godzin spędzonych w szkole.

Istnieją dwa podejścia jeśli chodzi o źródło poznania, jedno to takie, że źródłem poznania są ludzkie wrażenia i nazywana się to idealizmem, a drugie to takie, że istnieje obiektywna rzeczywistość niezależna od naszego poznania i nazywana jest realizmem. Ideologia mówi nam jak powinno być, a poznanie jak jest. Trivium jest dla realistów.

Transkrypt: http://trivium.wybudzeni.com/2016/01/...

Trivium Edukacja – Jan Irvin – Red Ice Radio - napisy PL
http://trivium.wybudzeni.com/2016/02/...

Źródło: The Trivium - How to Free Your Mind - Jan Irvin at the Free Your Mind conference - 04-10-11
https://www.youtube.com/watch?v=GNJXu...


Pozwolę sobie wkleić tu cały tekst z pewnej strony, na wypadek jakby zniknął:
Cytuj:
Trivium z języka łacińskiego oznacza „potrójną drogę”. Ojcem Trivum jest Pitagoras, a dalszym rozwojem zajmował się Arystoteles. To starożytna metoda poznania Prawdy lub, mówiąc bardziej współczesnym językiem, metoda uczenia się. Dzięki Trivium istota ludzka uczy się jak myśleć, zamiast być obiektem działań innych, którzy mówią Ci co masz myśleć. Kluczowy element prawdziwej Edukacji, którego współczesne systemy zostały pozbawione.


Spójrz na obrazek, na prawą jego stronę. To typowy pitagorejski trójkąt o bokach 3, 4 i 5. Tak zwane „Twierdzenie Pitagorasa” pasuje do tej figury, ale reprezentuje ona znacznie więcej. Bok z trójką reprezentuje Trivium, czyli Potrójną Drogę, bok z czwórką reprezentuje Quadrivium czyli Poczwórną Drogę, a bok z piątką reprezentuje pięć podstawowych zmysłów. Trivium i Quadrivium razem dają 7 Wyzwolonych Nauk lub Wyzwolonych Sztuk, ale właściwy przekład oryginalnego (niezupełnie, to jedynie rzymska wersja nazwy; oryginał jest grecki) terminu Septem Artes Liberales brzmi Nauk Wyzwalających (lub Sztuk Wyzwalających), ponieważ dzięki nim człowiek może wyzwolić siebie spod opresji ignorancji. Dlatego też Nauki te nazywa się „naukami godnymi wolnego człowieka”.

I już na samym początku powstaje pytanie – skoro są to nauki godne wolnego człowieka, a my nie jesteśmy ich w pełni uczeni (w pełni czyli w pełnym kontekście i z ukazaniem relacji między nimi) to czy jesteśmy wolnymi ludźmi? Pomyśl nad tym.

Trivium to Nauki i/lub Sztuki dotyczące Umysłu. Za ich pomocą możemy poznać i zrozumieć siebie, wewnętrzny świat naszych umysłów. Na Trivium składają się trzy Nauki/Sztuki:

Gramatyka – stanowi podstawę i bez niej nie można iść „dalej”. Odpowiada na pytania: Kto? Co? Gdzie? i Kiedy? Uczy nas poznania podstawowych elementów Całości i ich działania. Jeśli Trivium porównać do klocków to Gramatyka odpowiada za rozpoznanie poszczególnych kształtów i ich możliwości, tego jak się między sobą łączą i jak te połączenia wpływają na siebie i jakie oferują dalsze opcje. Jeśli porównać do architektury to ten etap jest momentem rozpoznania materiałów budowlanych, instalacyjnych, zasad nimi rządzących, porządkowania kolejności i tak dalej. Większość z nas Gramatykę rozpoznaje jako część mowy, ponieważ jesteśmy uczeni co mamy myśleć, a nie jak myśleć.

Logika – nauka o sposobach jasnego i ścisłego formułowania myśli. Odpowiada na najważniejsze pytanie: Dlaczego? Najważniejsze, ponieważ jest to pytanie o przyczynę. Arystoteles mówił „Wiedza to znajomość przyczyn”. To powód dla którego sięgamy po klocki czy chcemy budować dom. Pytanie o przyczyny bardzo często jest pomijane w wielu aspektach. Kiedy pojawia się jakiś problem, czy to na skali lokalnej, krajowej czy globalnej, zaraz szuka się rozwiązań, a kompletnie zapomina o przyczynach. A poznanie przyczyn to prawdziwa diagnoza (dia – przez; gnosis – wiedza; droga przez wiedzę), która jest właśnie poznaniem przyczyn, bo tylko zmieniając przyczynę można zmienić efekt końcowy (np. chorobę, konflikt międzynarodowy czy kryzys finansowy).

Retoryka – obecnie kojarzona ze sztuką przemawiania. Odpowiada na pytanie: Jak? To część decydująca o tym w jaki sposób połączymy dostępne nam klocki czy materiały budowlane. Czy inne dostępne zasoby, czy będą to informacje czy cokolwiek innego. To sztuka wyrażania, ekspresji siebie na każdy możliwy sposób.

Kolejność tych elementów jest bardzo ważna. Jeśli ktoś twierdzi, że chce nauczyć Cię Trivium, ale zamieni miejscami którekolwiek z tych Sztuk, bądź czujny – taka osoba chcę Cię zwieść. Pytanie najważniejsze jakie możesz zadać w takiej sytuacji to…. Dlaczego? A jeśli zadasz wszystkie pozostałe, od początku, czyli od Gramatyki, przez Logikę na Retoryce kończąc, cała sytuacja stanie się dla Ciebie jaśniejsza niż Słońce w letni dzień w samo południe.

Quadrivium to Nauki/Sztuki dotyczące świata zewnętrznego, poznawanego za pomocą Zmysłów. Za ich pomocą możemy poznać i zrozumieć to, co poznajemy. W skład Poczwórnej Drogi – i ponownie kolejność ma znaczenie kluczowe – wchodzą:

Matematyka – nauka o liczbie jako takiej.

Geometria (geo – ziemia; metria – mierzenie) – nauka o liczbie w przestrzeni.

Muzyka – nauka o liczbie w czasie.

Astronomia – nauka o liczbie w czasie i przestrzeni.

Razem tworzą Sztuki Wyzwalające, ponieważ ich poznanie wyzwala człowieka z opresji ignorancji.

Nie przejmuj się. Na tę chwilę nie musisz wskakiwać na głęboką wodę. Jeśli nadal się uczysz to wykorzystaj tę możliwość i staraj się poznać relacje pomiędzy wszystkimi tymi elementami. System Indoktrynacji nie da Ci pełnej Edukacji, ale umożliwia Ci poznanie wielu fragmentów. Twoim zadaniem będzie poskładać je w Całość, zbudować odpowiedni kontekst. Podążaj za ciekawością i pozwól aby byłą Twoim nauczycielem.

Jeśli lata Systemu Indoktrynacji masz daleko za sobą, sprawa się trochę komplikuje. Tak, będziesz musiał się nieco wysilić i zacząć czytać. Im więcej tym lepiej. Jeśli znasz angielski to możliwości są właściwie nieskończone, gorzej jeśli znajomość tego języka stanowi dla Ciebie barierę. Wtedy Twoje poszukiwania będą nieco trudniejsze, ale nadal masz sporo możliwości. Ciekawość miej za przewodnika i za nią podążaj.

Póki co nie zniechęcaj się. Powoli, małymi krokami i na luzie przedstawię Ci kilka kluczowych elementów tej metody. Na zauważenie efektów potrzeba czasu, ale w końcu je zauważysz. Trzymaj się zawsze tych podstawowych pytań i szukaj na nie odpowiedzi, które będą dla Ciebie wyczerpujące i zrozumiałe do końca. Jeśli napotkasz jakiś aspekt, który wymyka się Twemu Zrozumieniu, drąż dalej aż w końcu to się zmieni. I z czasem będziesz zaskoczony jak wiele zacząłeś zauważać.

Od przyszłego tygodnia podstawa rozpoznawania kłamstw i manipulacji – lista Błędów Logicznych na jakie łapiemy się na porządku dziennym, stosowanych przez ludzi wokół nas, czasem zupełnie nieświadomie, ale częściej celowo. Zwłaszcza jeśli chodzi o kloakę, zwaną polityką.

źr: http://radzyninfo.pl/felieton/wprowadzenie-do-trivium/

Więcej można znaleźć tu: http://radzyninfo.pl/category/felieton/baobab/ .

Dla znających angielski polecam stronę - http://www.triviumeducation.com/ .



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 

UDOSTĘPNIJ:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Tytuł: Trivium
: 18 lut 2016, 22:36 
Offline
VIP Member
Awatar

Rejestracja: 17 kwie 2009, 22:37
Posty: 10000
Lokalizacja: PL



Na górę
   
 
 
 Tytuł: Re: Trivium
Post: 20 lut 2016, 16:49 
Offline
Globalny moderator
Globalny moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 lut 2013, 16:42
Posty: 3412
Płeć: mężczyzna
:)

Nauczanie trivium: trivium w praktyce - napisy PL
phpBB [video]


Cytuj:
Laurie Bluedorn omawia co uczyć dziecko przed ukończeniem dziesięciu lat, aby zapewnić dobre podstawy do późniejszej nauki w szkole.
Przed ukończeniem dziesięciu lat, dziecko znajduje się na wczesnym etapie gramatyki, kiedy w największym stopniu uczy się na drodze konkretnych doświadczeń zdobywanych za pomocą zmysłów.
Laurie omawia listę dziesięciu rzeczy, które należy zrobić przed ukończeniem przez dziecko dziesięciu lat, dalej kolejne dziesięć między dziesiątym, a dwunastym rokiem oraz między trzynastym, a piętnastym.

Poniżej lista dziesięciu rzeczy, które należy zrobić przed ukończeniem przez dziecko dziesięciu lat:
Numer 1 to czytanie i pisanie.
Numer 2 to ustna narracja.
Numer 3 to coś, co idzie w parze z narracją - zapamiętywanie.
Numer 4 to słyszenie i słuchanie.
Numer 5 to rodzinne praktykowanie religii.
Numer 6 to plastyka i zajęcia artystyczne.
Numer 7 to wycieczki i biblioteki.
Numer 8 to praca i służba.
Numer 9 to dyscyplina.
Numer 10 to daj swojemu dziecku wiele czasu na zabawę i odkrywanie.

Narracja polega na tym, że rodzic czyta coś dziecku – lub dziecko czyta coś samo – a następnie opowiada rodzicowi własnymi słowami to, co właśnie zostało przeczytane.

Zapamiętywanie fragmentów literatury przygotuje twoje dziecko do nauki gramatyki formalnej w wieku dziesięciu lat. Da mu to orientację w jaki sposób składa się zdania i pomoże rozbudowywać słownictwo. Tak więc zapamiętywanie przygotowuje twoje dziecko również do tego, by w przyszłości dobrze pisało.

Na przekór staremu powiedzeniu, „Rodzina, która modli się razem, pozostaje razem”, badania wskazują, że rodzina, która tylko modli się razem, to jest wspólnie praktykuje religię tylko w kościele, zwykle nie pozostaje razem. Rodzina, która pozostaje razem to rodzina, która modli się i regularnie studiuje Biblię w domu jako rodzina.

Małe dzieci uczą się przede wszystkim poprzez zmysły, więc zanim skończą 10 lat potrzebują wielu zajęć związanych z manipulowaniem dłońmi. Należy zapewnić dziecku miejsce, narzędzia i czas, aby rozwinęło swoje zdolności twórcze wykorzystując sztukę. W salonie czy gdziekolwiek, gdzie czytasz na głos swoim dzieciom, powinieneś mieć nisko zawieszoną półkę, którą zapełnisz dobrej jakości przyborami plastycznymi – dobrej jakości kredkami ołówkowymi, papierem, folderami z próbkami tapet, kawałkami materiału, klejem, gliną, tego typu różnorodnymi rzeczami. Trzeba też mieć mały stół i krzesła, tak żeby dzieci mogły wyciągnąć swoje przybory, kiedy mają na to ochotę i zająć się zabawą nimi. Nie trzymajcie przyborów plastycznych na wysoko zawieszonej półce, żeby nie musiały prosić mamusi o ściągnięcie ich z góry. To nie zachęca dzieci do kreatywności. Niech będzie tak, żeby same mogły je wyciągnąć, kiedy tylko będą chciały. Oczywiście naucz dzieci utrzymywania porządku. To jasne, że estetyka twojego domu i ogrodu na tym nie zyska, ale twoim celem powinno być umożliwienie dzieciom rozwoju ich zdolności twórczych.
Transkrypt w linku poniżej:
http://trivium.wybudzeni.com/2016/02/20 ... napisy-pl/

Źródło: Teaching the Trivium: The Practical Trivium
https://www.youtube.com/watch?v=X3zcC

_________________
doświadczenie jest prawdziwe wewnątrz pudełka,ale samo pudełko już nie



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Trivium
Post: 04 cze 2017, 16:15 
Offline
Grand Master Architect * 12th Degree
Grand Master Architect * 12th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 lis 2013, 18:51
Posty: 894
Płeć: mężczyzna
Bardzo dobry materiał, niestety nie przetłumaczony:

"Mark Passio Quadrivium & Trivium Documentary"
phpBB [video]


Mark Passio jak zawsze dotyka sedna sprawy, dodatkowo ciekawa dyskusja z gościem specjalnym Janem Irvinem.

Wiedza, zrozumienie i mądrość - tylko w tej kolejności.
W kabale na drzewie życia leży u podstawy jakby, w centralnym punkcie oznaczona jako Daat (Wiedza) - pseudosefira, jest nie tylko widzeniem, lecz także wiedzą. Wynurza się z pustki i bezpośrednio pochodzi od Boga. Jest dziecięciem boskich sefir, jest nie tylko postrzeganiem, ale i stawaniem się. (źr. internet).

Obrazek

Spodobał mi się ten cytat:
Albert Camus — 'The only way to deal with an unfree world is to become so absolutely free that your very existence is an act of rebellion.'
przedstawiony w materiale w formie graficznej:
Obrazek

Trzeba mieć otwarty umysł, ale też musi on być krytyczny (krytycznie nastawiony, by negować, kwestionować wszystko). Otwarty umysł, który nie jest krytyczny - jest zaprogramowanym umysłem, z wgranymi programami politycznymi, religijnymi, czy też New-Age - typu "akceptuj wszystko" nawet zło, "zło nie istnieje", itp... (była mowa o tym w temacie Eckhart Tolle).



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC [letni]



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Nowości Nowości Mapa Strony Mapa Strony Index Mapy strony Index Mapy strony RSS RSS Lista kanałów Lista kanałów | Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group