Zaloguj się
Nazwa użytkownika:   Hasło:   Loguj mnie automatycznie  
Dzisiaj jest 12 gru 2018, 6:49

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 105 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 25 mar 2013, 19:44 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 lis 2009, 10:11
Posty: 1806
@Sosnowiczanin - czy kontaktowałeś się z administracją forum, odnośnie umieszczania linków w podpisie? Tego typu aktywność była regulowana regulaminem forum, celem unikania reklamowo-podobnej działalności i nabijania farm-linków dla zwiększania promocji swoich stron.

_________________
Wszystko jest umysłem...



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 

UDOSTĘPNIJ:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Tytuł: Re: Medytacja
: 25 mar 2013, 19:44 
Offline
VIP Member
Awatar

Rejestracja: 17 kwie 2009, 22:37
Posty: 10000
Lokalizacja: PL



Na górę
   
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 09 cze 2014, 11:51 
Offline
Elect of Fifteen Super * 10th Degree
Elect of Fifteen Super * 10th Degree

Rejestracja: 05 lut 2014, 20:23
Posty: 406
Płeć: kobieta
Cytuj:
Duch i materia. Medytacja zmienia mózg


Jednym z ważnych skutków zainteresowania się filozofią i medycyną Dalekiego Wschodu stało się wprowadzanie pewnych buddyjskich technik psychologicznych do współczesnej zachodniej psychoterapii. Szczególną pozycję mają tu techniki medytacji, a zwłaszcza sati – medytacja uważności (mindfulness meditation, MM), w której medytujący kontempluje poszczególne części własnego ciała, uczuć, świadomości i przedmiotów umysłu.


Obrazek


W zachodniej psychologii uważność oznacza pewną jakość psychologiczną, obejmującą ogniskowanie całej uwagi na aktualnych, zmieniających się w czasie przeżyciach, zwracanie uwagi na celowość tego, co się dzieje, bez wydawania osądu na ten temat, i wprawienie się w stan świadomości tego, co właśnie się dzieje, ale pozbawionej osądu i grzebania się w detalach. Celem jest uświadomić sobie i zaakceptować każdą rodzącą się myśl, uczucie czy wrażenie. Grupa wybitnych amerykańskich psychologów [Bishop SR, Lau M, Shapiro S, Carlson L, Anderson ND, Carmody J, Segal ZV, Abbey S, Speca M, Velting D, Devins G (2004). "Mindfulness: A proposed operational definition". Clin Psychol Sci Pract 11: 230–241] zdefiniowała dwa składniki w tej technice medytacji: samoregulację uwagi, tak, aby utrzymać ją na właśnie przeżywanych doznaniach, a więc rozpoznawać na bieżąco wydarzenia zachodzące w myślach, oraz przyjęcie pewnej szczególnej postawy w stosunku do własnych przeżyć w danym momencie, polegającej na ciekawości, otwartości i akceptacji. Medytacji tego typu można się wyuczyć i istnieje wiele dowodów, że jej wytrenowanie korzystnie i długotrwale poprawia samopoczucie i zdrowie psychiczne. Takie skutki trwające dłużej, niż aktualna medytacja oznaczają, że medytacja musi w jakiś sposób zmieniać mózg.


Obrazek


W ciągu ostatnich trzydziestu lat praktyki medytacyjne wprowadza się do różnych programów terapeutycznych, a liczne spostrzeżenia wskazują, że łagodzą one objawy wielu schorzeń, takich jak chroniczne lęki, depresja, uzależnianie od substancji, zaburzenia w pobieraniu pokarmu (anoreksja, bulimia) czy uporczywe bóle, ogólnie powodując dobre samopoczucie i podnosząc jakość życia. Osoby praktykujące MM rozwijają świadomość zachodzących wokół nich zjawisk, równocześnie przyjmując w stosunku do nich postawę zrozumienia, współczucia i nieosądzania.

Chociaż MM jest coraz częściej stosowana w praktyce klinicznej, niewiele wiadomo było o jej podłożu neurobiologicznym. Jednakże istnieje coraz więcej dowodów na to, że układy nerwowe są sieciami zdolnymi do modyfikacji i nawet w dorosłym mózgu odpowiedni trening może wywołać określone zmiany, także anatomiczne. Zdobywanie abstrakcyjnych informacji, nabywanie sprawności ruchowych i intelektualnych, a nawet aerobik, powodują zwiększenie objętości istoty szarej (czyli liczby neuronów lub ich wypustek) w określonych obszarach mózgu, a taki wzrost istoty szarej odpowiada poprawie funkcjonowania danego obszaru.

Aby definitywnie przekonać się, czy techniki MM zmieniają strukturę mózgu grupa Sary Lazar z Uniwersytetu w Michigan przeprowadziła kontrolowane badania nad tym, jak ośmiotygodniowy kurs redukcji stresu oparty na uważności (Mindfulness-Based Stress Reduction course MBSR) wpływa na dające się obiektywnie zmierzyć zmiany neurobiologiczne mogące leżeć u podstaw zmian cech osobowościowych wywołanych przez MM. Badaniem objęto 16 uczestników kursu oraz grupę osób nieuczestniczących w kursie, którym w tym samym czasie co uczestnikom badano mózg. Mierzonym skutkiem kursu była różnica gęstości istoty szarej oceniana metodą rezonansu magnetycznego przed i po zakończeniu kursu, który obejmował cotygodniowe 2.5 godzinne zajęcia, przy czym w szóstym dniu poświęcono im dodatkowo cały dzień, a ponadto zachęcano do indywidualnych codziennych ćwiczeń. Ćwiczenia miały na celu rozwój zdolności do skupiania uwagi (świadomość przeżywania aktualnej chwili z pozycji współczucia i nie wdawania się w osądy) i obejmowały „skanowanie” ciała, ćwiczenia jogi uważności oraz medytację w postawie siedzącej. W czasie skanowania ciała kolejno obserwuje się „z oddalenia” odczucia z każdego obszaru ciała, kończąc na uświadamianiu sobie ciała jako „skończonej całości”. Joga uważności polega na typowych ćwiczeniach rozciągających i powolnych ruchach skoordynowanych z oddechem, z naciskiem na pełną świadomość przeżycia od ruchu do ruchu, bez nadmiernego wysiłku. Uczestnicy powinni sami uznać, co dla nich jest właściwe i stosować to, nie przekraczając ograniczeń wynikających ze swojego stanu fizycznego. Medytacje na siedząco zaczynają się od uświadomienia odczuć przy oddychaniu i zwracania uwagi na poszczególne doświadczenia zmysłowe – głosy, obrazy, smak, inne doświadczenia cielesne, myśli i emocje. Później kładzie się nacisk na świadomość otwartą, kiedy pole uwagi rozszerza się na wszystko, co znajduje się w świadomości, albo na uświadomienie sobie swej obecności tu i teraz.

Najważniejszym odkryciem Sary Lazar i jej kolegów było wykazanie, że ośmiotygodniowy kurs medytacji MBSR powoduje istotne zmiany w gęstości istoty szarej. Gęstość ta rosła przede wszystkim w lewym hipokampie, ale ponadto w tylnej korze obręczy – obszarze związanym z depresją i bólem, w połączeniu skroniowo-ciemieniowym – szczególnie ważnym dla posiadania teorii umysłu czyli umiejętności przewidywania toku myślenia innych osób, oraz w móżdżku i pewnych jądrach w pniu mózgu.

Hipokamp podejrzewano od dawna o granie głównej roli w pośredniczeniu korzyści z medytacji, ponieważ jest on związany z modulowaniem pobudzenia i reaktywności kory mózgowej. Hipokamp również moduluje emocje i zmiany strukturalne po MM mogą odzwierciedlać poprawę w regulowaniu emocjonalności po medytacji. W przeciwieństwie do tego wzrostu, w wielu sytuacjach patologicznych, takich jak wielka depresja czy zespół stresu pourazowego, gęstość lub objętość hipokampa maleje w wyniku różnych czynników, takich jak nadmiar hormonu stresowego – kortyzolu, utrata komórek glejowych, wywołane stresem deficyty neurotrofin lub zmniejszenie tworzenia nowych neuronów (następujące u człowieka jedynie w hipokampie). Osoby o małym hipokampie mają też większe ryzyko rozwinięcia patologii związanych ze stresem. Hipokamp ma jednak olbrzymie możliwości neuroregulacyjne i spadki jego objętości są odwracalne, na przykład działaniem leków przeciwdepresyjnych.. Ciekawe, czy podobne do nich działania będą miały zmiany objętości hipokampa wywołane medytacją?

Zmiany w odczuwaniu stresu są związane ze zmianami strukturalnymi w zespole jąder migdałowatych. W tej strukturze MM, która jest kuracją przeciwstresową, powoduje wyraźne zmniejszenie gęstości istoty szarej.

Interesującym obszarem reagującym wzrostem gęstości tkanki neuronalnej na MM jest połączenie skroniowo-ciemieniowe (temporal-parietal junction,TPJ), bardzo ważne dla świadomego odczuwania przestrzennej jedności ciała i jaźni, którego uszkodzenia mogą powodować takie patologie, jak out-of-body experience, czyli poczucia obserwacji własnej osoby z zewnątrz. Ponadto TPJ jest związane z poznaniem społecznym – teorią umysłu czyli wnioskowaniem o marzeniach, intencjach i celach innych. Jego aktywność u osób medytujących wzrasta gdy odczuwają empatię. Wywołane przez MM zmiany strukturalne w TPJ mogą być związane ze zwiększonym współczuciem występującym po treningu medytacji
Jeszcze inną struktura rozwijająca się pod wpływem MM jest tylna kora obręczy (poosterior cingular cortex, PCC), zaangażowana w ocenie znaczenia bodźca dla własnej osoby i w integracji bodźców odnoszących się do siebie i własnego kontekstu emocjonalnego i autobiograficznego.. Zmiany strukturalne mogą być związane z powtarzaną aktywacją tej okolicy w czasie treningu.

Warto dodać, że hipokamp, TPJ i PCC wraz z przyśrodkową korą przedczołową tworzą sieć podtrzymującą różne formy samoprojekcji, takie jak pamięć przeszłości, myślenie o przyszłości i uwzględnianiu punktu widzenia innych.

Wyraźne punkty zwiększenia istoty szarej poi MM występują także w móżdżku w bocznej części płatu tylnego i kłaczkowato grudkowego oraz w robaku. Przez pewien czas móżdżek uważano jedynie za narząd równowagi, ale obecnie wiemy, że poza dobrze znanymi funkcjami w integracji odczuć zmysłowych, koordynacji i kontroli motorycznej struktura ta pełni również bardzo istotną rolę w regulacji emocji i poznania, a uszkodzenie móżdżku prowadzi do tzw. móżdżkowego zespołu poznawczo-afektywnego. Sugerowano, że móżdżek reguluje szybkość, pojemność, stałość i adekwatność procesów emocjonalnych i poznawczych analogicznie jak reguluje szybkość, siłę, rytm i dokładność ruchów. Ma on więc pełnić rolę automatycznego regulatora zachowania, oscylującego wokół pewnej linii podstawowej. Zmiany obserwowane po medytacji w móżdżku mogą odpowiadać za uzdrawiające zmiany w samopoczuciu.

Jeszcze inne miejsca w mózgu ulegające zmianom znajdują się w pniu mózgu. Zmiany obserwowano w jądrach kluczowych dla zarządzania działaniem mózgu przez tzw. neuroprzekaźniki stanu, wszechobecne modulujące aktywność nerwową aminy biogenne, noradrenaliną i serotoninę – w jądrze sinawym i jądrze szwu mostu, a ponadto w nakrywce mostu oraz czuciowym jądrze trójdzielnym.

Jądro sinawe to miejsce syntezy i uwalniania noradrenaliny, a jadro szwu – serotoniny, Modulacja układu serotoninowego okazała się istotna w leczeniu licznych zaburzeń nastroju i lęku, a system jadra sinawego wydaje się optymizować zachowanie modulując pobudzenie i regulując współgrę pomiędzy tym, co stałe i tym, co plastyczne w odpowiedzi na wymogi środowiska, a także pomiędzy uwagą selektywna i ogólną, przesiewową. Neurony tego systemu są ważne dla różnorakich kognitywnych, afektywnych i innych funkcji behawioralnych i są związane z zaburzeniami takimi, jak depresja, lęk, zaburzenia snu i rytmu dobowego. Jest też jednym z głównych miejsc działania leków przeciwdepresyjnych i odpowiedzi na stres. Badania Sary Lazar maja moim zdaniem olbrzymią wartość poznawczą.

Po pierwsze potwierdzają, że wzrost istoty szarej, a więc tkanki neuronalnej, jest związany z powtarzaną aktywacją odpowiedniego obszaru mózgu, dając neurobiologiczna podbudowie staremu rzymskiemu przysłowiu, że repetitio est mater studiorum. Powtarzając materiał usprawniamy nasz mózg również fizycznie. Może warto zrewidować nasze pogardliwe odnoszenie się do wkuwania na pamięć?

Po drugie potwierdzają przekonywująco, że psychika wpływa na strukturę mózgu, albo bardziej obrazowo – że duch bezpośrednio działa na materię. Nowoczesna neurobiologia dowodzi, że prymitywny materializm jest nie do utrzymania, ale nie daje żadnego argumentu zwolennikom prymatu ducha nad materią. Po prostu wskazuje, że podział na duchowe i materialne jest podziałem sztucznym, a psychika i mózg to dwa aspekty świadomego życia. Czyżby należało powrócić do idei podwójnego aspektu Spinozy?


Obrazek


Po trzecie wykazują, że cywilizacja i kultura Zachodu może i powinna czerpać z doświadczeń, przemyśleń i praktyk Wschodu. Wgląd w psychikę ludzką wielu filozofii wschodnich jest głęboki i może być doskonale wprzęgnięty w nowoczesna, humanistyczną medycynę. Oczywiście jako neurobiolog wciąż uważam, że to neurobiologia tłumaczy medycynę Wschodu, a nie odwrotnie. Stwierdzenie że tak ceniona na Wschodzie medytacja poprawia samopoczucie i zwiększa liczbę komórek nerwowych w obszarach związanych ze zdrowiem umysłowym sugerują, że prawdopodobnym mechanizmem pozytywnego działania medytacji są trwałe zmiany w strukturach mogących podtrzymywać poprawione funkcjonowanie umysłu.

Fakt, że nie znamy dotychczas mechanizmów molekularnych leżących u podłoża neuroplastyczności anatomicznej modyfikowanej przez aktywność psychiczną jest dobrą nowiną, otwiera bowiem wspaniała drogę poszukiwań, które muszą być prowadzone, gdyż znajomość mechanizmów neurobiologicznych terapii behawioralnych – skuteczni uzupełniających farmakoterapię chorób psychicznych – jest nieodzowna dla ich celowego rozwijania i stosowania.



http://vetulani.wordpress.com/2011/02/10/duch-i-materia-medytacja-zmienia-mozg/



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 23 cze 2014, 11:22 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 lis 2009, 10:11
Posty: 1806
Kawał dobrej roboty.
Uszanowanie.
Dziękuję za wklejenie tu materiału, dużo osób z tego może skorzystać.

_________________
Wszystko jest umysłem...



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 18 sie 2014, 23:37 
Offline
Elect of Fifteen Super * 10th Degree
Elect of Fifteen Super * 10th Degree

Rejestracja: 05 lut 2014, 20:23
Posty: 406
Płeć: kobieta
Cytuj:
Medytacja powoduje zmiany ekspresji genów


Obrazek


Źródło: 123rf.com
Z wielu przeprowadzonych badań jasno wynika, że medytacja to samo zdrowie. Do podobnych wniosków niedawno doszli naukowcy z University of Wisconsin-Madison, którzy odkryli, że medytacja ma niesamowite efekty terapeutyczne.

W trakcie eksperymentu podzielono uczestników badania na dwie grupy i porównywano osoby doświadczone w medytacji z drugą grupą niewytrenowanych osób, które angażowały się w ciche metody niemedytacyjne. Uczeni zapewniają, że przed przeprowadzonym badaniem nie było żadnych różnic pomiędzy tymi grupami. Po ośmiu godzinach, w grupie doświadczonych medytatorów zaobserwowano szereg zmian na poziomie genetycznym i molekularnym. Doszło między innymi do zmiany poziomu genu regulującego oraz zmniejszeniu poziomu genów prozapalnych.


Pozytywne efekty był widoczne tylko w grupie doświadczonych medytatorów. W innych badaniach, przeprowadzonych na gryzoniach i ludziach wykazano dynamicze epigenetyczne odpowiedzi na takie bodźce fizyczne jak stres, dieta lub ćwiczenia. Okazuje się jednak, że spokój naszego umysłu może mieć potencjalny wpływ na ekspresję genów.


Zrodlo: http://tylkonauka.pl/wiadomosc/medytacja-powoduje-zmiany-ekspresji-genow



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 18 mar 2015, 11:35 
Offline
Intimate Secretary * 6th Degree
Intimate Secretary * 6th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 sie 2013, 2:11
Posty: 76
Lokalizacja: Tutaj
Cytuj:

Seung Sahn "Kompas Zen"


Podziały Medytacji


Zewnętrzna Ścieżka Medytacji
Medytacja Zwykłych Ludzi
Medytacja Hinajany
Medytacja Mahajany
Najwyższy Pojazd Zen


W TYM ŚWIECIE jest wiele, wiele rodzajów medytacji. Większość religii ma ukryty gdzieś
wewnątrz ich nauczania jakiś rodzaj praktyki medytacji. Także, nawet wewnątrz Buddyzmu
jest wiele, wiele różnych rodzajów medytacji. Na zewnątrz, wszystkie te rodzaje medytacji
wydają się różne. Są to tylko techniki. Nie są one ani dobre ani złe. Ktoś kiedyś zapytał,
„Czym różni się Medytacja Wglądu od medytacji Zen albo niektórych rodzajów medytacji
Tybetańskiej?” W Japonii, kiedy ludzie chcą jeść, oni tylko używają dwóch pałeczek. W
Korei, przy posiłkach, wszyscy używają pałeczek i łyżki. Na Zachodzie, ludzie używają
widelca i noża. A w Indiach, wielu ludzi po prostu podnosi jedzenie swoimi rękami i wkłada
je prosto do swoich ust. Wszystkie techniki są różne. Narzędzia są różne. Ale
najważniejszym punktem tych technik jest: Czy masz pełny żołądek?
Zatem jeśli chcesz wybrać jakiś rodzaj medytacji, najpierw musisz zrozumieć jej
podstawowy kierunek. Ludzie używają medytacji z wielu, wielu różnych względów.
Większość ludzi używa medytacji aby dostać coś. Może chcą oni otrzymać jakieś dobre
uczucie. Wielu ludzi chce ciszy i spokoju. Inni robią medytację aby otrzymać rzeczy
materialne. Jest pewna tradycja gdzie powtarzasz coś aby dostać dobry samochód, dom albo
dobre koneksje. Ale właściwa medytacja oznacza spojrzenie bardzo głęboko do wewnątrz
aby osiągnąć swoją prawdziwą naturę i pomóc wszystkim istotom. Prawdziwa praktyka
oznacza w rzeczywistości nie chcenie niczego co pojawia się poprzez praktykę./ not wanting
anything to come out of your practice/ Kiedy praktykujesz z chcącym umysłem, twoja
praktyka jest już skierowana w niewłaściwym kierunku i doprowadzi cię wprost do jakiegoś
piekła. Taka praktyka nie pomoże odnaleźć ci twojego prawdziwego ja.


Zewnętrzna Ścieżka Medytacji
W tych dniach wielu Chrześcijan lubi medytację. Jest także medytacja Sufi i medytacja New
Age. Jest medytacja jogi, medytacja holistyczna dla zdrowia i medytacja Divine Light. W
Azji mamy medytacje Konfucjańskie, Taoistyczne i Hindu. Wszystkie te rodzaje praktyk są
Zewnętrzną Ścieżką Medytacji. Jest to każdy rodzaj praktyki która jest przywiązana do
jakiegoś przedmiotu, albo ma na celu stworzenie przyjemnego stanu umysłu albo dobrego
uczucia. Byłem kilka lat temu w pewnym bardzo popularnym ośrodku medytacyjnym.
Wszyscy uczniowie tylko wdychali i wydychali bardzo wolno. Wdech, wydech, wdech,
wydech, oni prawie wszyscy spali - „Zzzzzzz...” Ale jednak każdy mówił, „Ach, to jest
wspaniałe! Taki spokój!” Ich nauczyciel powiedział że jeśli będą tylko robić to, wkrótce oni
poczują się bardzo wyciszeni i szczęśliwi. I to była prawda: prawie wszyscy byli
uśmiechnięci i szczęśliwi. W gruncie rzeczy, to nie jest ani dobre ani złe.
Ale każdy usiłował tylko mieć dobre samopoczucie i stworzyć pewien rodzaj spokojnego
umysłu-miłości wobec grupy. /for the group to feel/ Na zakończenie dnia, wszyscy trzymali
się za ręce albo poklepywali się nawzajem po plecach - bardzo szczęśliwi. Tak, coś takiego
nie jest złe. Ale dotyczy to jedynie stworzenia jakiegoś samopoczucia, dobrego
samopoczucia. Ludzie opowiadali jak oni robią tą medytację aby stworzyć jakieś szczęście w
ich życiu. Inni usiłowali „wytworzyć świętą przestrzeń.” Ale w końcu, nawet bardzo dobre
samopoczucie zmienia się i staje się swoim przeciwieństwem. Wtedy osoba która praktykuje
tą medytację może stać się jeszcze bardziej smutna niż poprzednio, ponieważ jej medytacja
polega na przywiązaniu się do tego dobrego samopoczucia. Może to być jak pewien rodzaj
narkotyku: kiedy przyjemne samopoczucie zmienia się, ona dostaje cierpienie. Medytacja
przynosi jakieś szczęście, ale kiedy stwarzasz szczęście, stwarzasz także jego
przeciwieństwo. Stwarzasz świat-przeciwieństw. To dzieje się zawsze jeśli czyjaś praktyka
ma jakiś przedmiot, coś do czegoś ktoś jest przywiązany. Nazywamy to medytacją dobregosamopoczucia,
albo spokoju umysłu. Jej kierunek nie jest wyraźny i przywiązuje ona do
jakiegoś zewnętrznego przedmiotu albo samopoczucia czy rzeczy. Zatem ten rodzaj
medytacji jest zawsze uzależniony od jakiegoś uczucia albo przedmiotu. Kiedy ktoś nie może
dostać tego przedmiotu, ani go zatrzymać straci on swoje dobre samopoczucie. „Gdzie jest
Bóg? Chcę zobaczyć Boga!” Medytacja która jest przywiązana do jakiegoś przedmiotu,
uczucia albo idei jest nazywana Zewnętrzną Ścieżką Medytacji.


Medytacja Zwykłych Ludzi
Medytacja Zwykłych Ludzi oznacza jakiś rodzaj praktyki medytacji wykonywanej po to by
poprawić wynik w jakiejś działalności. Ten rodzaj medytacji jest bardzo popularny w tych
dniach. Ma on pewną szczególną funkcję / it has some particular function or performance in
mind/ zatem wiele ludzi lubi to. Oni wierzą że kiedy robią tą medytację dostaną coś. Czasami
nazywa się to koncentracja medytacyjna. Są ludzie którzy robią medytację będącą częścią
swoich ćwiczeń sztuk walki. „Ach, robię medytację karate. Jeśli będę medytował, mój umysł
stanie się jasny i moje karate stanie się lepsze”. Bardzo popularne jest dzisiaj nauczanie
twórczego pisania, rysowania i malowania jako medytacji. Wielu ludzi lubi także dawną
japońską ceremonię picia herbaty albo wykonywania kaligrafii jako medytacji. Niektórzy
ludzie próbują używać medytacji jako pomocy w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych
i psychicznych nad którymi pracują ze swoim terapeutą. A niektórzy używają jej aby usunąć
stres psychiczny. Znowu, ten rodzaj medytacji nie jest ani dobry ani zły. Lepiej jest robić to
niż nie robić w ogóle żadnej medytacji. Jeśli robisz medytację, może to pomóc twojemu
karate i pomóc twojej działalności artystycznej. Może pomóc ci grać lepiej na pianinie, albo
bardziej dokładnie wykonywać ceremonię herbaty. Być może pomoże także twojej terapii.
Ale ten rodzaj medytacji nie może pomóc ci całkowicie osiągnąć twojej prawdziwej natury.
Nie uwolni cię ona od koła narodzin i śmierci. Naprawdę, te techniki mogą pomóc ci przez
pewien czas, ale ich nauczanie nie jest całkowite. Kierunek tego rodzaju medytacji nie jest
zawsze jasny: nie ślubuje on służyć wszystkim istotom, ale raczej często może sprawić że
twój umysł „Ja, mnie, moje” wzrośnie i stanie się mocniejszy. „Chcę rozwiązać moje
problemy emocjonalne”. „Chcę aby moje ciało stało się zdrowsze.” „Chcę być najlepszy w
judo, albo ceremonii herbaty.” Ale czym jest to „ja”? Taka medytacja nigdy nie zadaje tego
pytania w całkowity sposób. Kiedykolwiek medytacja ma jakiś przedmiot, oznacza to „Chcę
czegoś”. Jeśli czegoś chcesz, jak powiedzieliśmy wcześniej, jest to już duży błąd. Wpadasz z
powrotem do głębokiej studni „przedmiotu” i „podmiotu”. Nie jest to sposób aby całkowicie
odciąć korzeń cierpienia. Jest tak dlatego że, ze swojej samej natury, medytacja chę-coś
zawsze stwarza przedmiot i podmiot, to i tamto, dobro i zło. Ten rodzaj medytacji, nie
pokazuje w całkowity sposób czym jest ta rzecz którą nazywamy „ja”. Także, nie pomoże
aby zniknęła twoja karma i jej kierunek nie jest wyraźny. Praktykowanie jakiegokolwiek
rodzaju medytacji która ma w umyśle jakiś przedmiot albo jakiś rodzaj działalności, dając
dobre odczucie, często może uczynić twoje „ja, mnie, moje” jeszcze mocniejszym. Jeśli
praktykujesz z tym nastawieniem, praktykujesz Medytację Zwykłych Ludzi.
Jest tak, ponieważ w istocie, medytacja chcę-coś zawsze stwarza przedmiot i podmiot, to i
tamto, dobro i zło. Ten rodzaj medytacji nie ukazuje w całości czym jest ta rzecz która
nazywamy “ja.” Także, nie pomaga usunąć twej karmy i kierunek ten nie jest jasny.
Praktykowanie jakiegokolwiek rodzaju medytacji która ma w umyśle jakiś przedmiot lub coś
do spełnienia /level of perfection/, dając tylko dobre odczucie, często może uczynić twoje “ja,
mnie, moje” jeszcze mocniejszym. Kiedy praktykujesz z takim umysłem, praktykujesz
Medytację Zwykłych Ludzi.


Medytacja Hinajany
Mówiliśmy już o praktyce medytacji Buddyzmu Hinajany. Dzisiaj na Zachodzie, Medytacja
Hinajany jest bardzo popularna. Czasami jest nazywana medytacją Vipassany lub medytacją
wglądu. Medytacja ta pomaga osiągnąć wgląd w nietrwałość, wgląd w nieczystość i wgląd w
nie-jaźń. Praktyka ta kładzie też nacisk na ścieżkę wskazań (sila), utrzymywanie nie –
poruszającego się umysłu (samadhi), oraz mądrość (pradżnia). Celem tej formy medytacji
jest osiągnięcie całkowitego spokoju i wygaśnięcia lub nirwany.


Medytacja Mahajany
Także mówiliśmy wcześniej o praktyce Mahajany. Ten rodzaj medytacji jest oparty na
sześciu podstawowych poglądach nauk Mahajany takich jak: wgląd w istnienie i nieistnienie
Dharm, wgląd w naturę formy i pustki, wgląd w istnienie i Środkową Drogę, wgląd w naturę
zjawisk, wgląd w interpretację wszystkich zjawisk oraz wgląd że wszystkie zjawiska same w
sobie są Absolutem. Praktyka oparta na tych sześciu wglądach może być wyjaśniona dzięki
nauczaniu sutry-Awatamsaka: “Jeśli chcesz dokładnie zrozumieć wszystkich buddów
przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, powinieneś postrzegać naturę całego wszechświata
jako stworzoną przez sam umysł”.


Najwyższy Pojazd Zen
Jeśli wszystko jest stworzone przez umysł, co stwarza umysł? Bezpośrednie osiągnięcie
prawdziwej natury umysłu jest celem Najwyższego Pojazdu Zen. Ten rodzaj medytacji jest
dalej podzielony na trzy rodzaje. Konceptualne, akademickie lub intelektualne zrozumienie
jest Zenem Teoretycznym. Zdobycie doświadczenia pustki i postrzeganie jedności umysłu i
wszechświata jest Zenem Tathagaty. Zen patriarchalny oznacza osiągnięcie że wszystko,
właśnie tak jak to, już jest prawdą. Oznacza to umysł rozluźniony, zrelaksowany, jest to
osiągnięcie Wielkiego Ja. Wielkie Ja jest nieskończone w czasie i przestrzeni. W
rzeczywistości, trzy rodzaje Zen są jednym, nie trzema. Czasami dzielimy je aby uprościć
nauczanie i sprawdzić zrozumienie ucznia.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 19 mar 2015, 18:40 
Offline
Sublime Master Elect * 11th Degree
Sublime Master Elect * 11th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lip 2010, 18:09
Posty: 557
Płeć: mężczyzna
Medytacje można najlepiej opisać w taki sposób siedź, obserwuj myśli i emocje, wszystkie obrazy i wizje bo różne rzeczy lubią się pojawiać itd. to wszystko:) Jak to budda powiedział zapytany co zyskał dzięki temu odpowiedział, że NIC :) a co stracił lęki, obawy, gniew, złość itd.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 30 kwie 2015, 14:07 
Offline
Globalny moderator
Globalny moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 lut 2013, 16:42
Posty: 3354
Płeć: mężczyzna
Joga
phpBB [video]

_________________
Żywe Zwierciadła i zakrzywione odbicia.
.kapsw oget jatyzc eiN



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 24 cze 2015, 9:17 
Offline
Intimate Secretary * 6th Degree
Intimate Secretary * 6th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27 kwie 2015, 15:12
Posty: 51
Płeć: mężczyzna
Mam nadzieję, że się nie powtarzam chociaż przeczytałem wszystkie podstrony ;) Na kilka dni to podzieliłem jednak.
Czytałem niedawno jedną książkę ( nie chcę tu podawać tytułu bo nie wiem czy złamię regulamin ) ale jeśli chodzi o medytację to w skrócie:

Skupianie się na oddechu, liczenie od 1 - do 10 jest fajne na początku po to aby nauczyć się być w tu i teraz.
Samo poprzestanie nad tym do niczego nas nie prowadzi.
Medytacja tu warto podkreślić nie jest tylko po to, żeby mieć jakieś magiczne moce ( nadmuchiwanie ego ) tylko po to, żeby zbliżyć się do Źródła, Boga ( które słowo komu bardziej pasuje ). Chodzi o to, żeby przełamać ego.
Inaczej dotrzemy do faktycznie dobrych stanów, jakiś mocy itd ale to jest kolejna iluzja.. Iluzja ego.
Można całe życie i medytować w tej ciszy a ominąć dotknięcie Boga, bo nie wiemy po co ta medytacja.
Temu służy medytacja kontemplacyjna, czyli skupiamy się na ciszy, jak nam wejdą jakieś myśli do głowy, czy ktoś stuknie młotkiem itp, mówimy np. "Ja jestem", można łączyć np "Ja jestem" potem "Ja jestem Nim" a potem nagle "Kim jestem ?" żeby przełamać to ego. Albo "Ja jestem" "Istniej moje Ja" a po jakimś czasie powtarzania tych fraz "Kim jestem ?"
Z tego też co czytałem w tej książce, medytujemy max 10 minut ( zaczynamy np od 2 ) i po 10 minutach wracamy do normalnego stanu umysłu, rozciągamy się etc ale w ciszy dalej i tak jeszcze 2 razy.
Chodzi tu też o to żeby nie wpaść w iluzję ego która nic nie daje, jedynie jakieś iluzje. To nie jest cel tej wędrówki.

Myślę, że ma to sens i dlatego pragnę się z Wami tym podzielić.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 22 lut 2016, 8:20 
Offline
Elect of Fifteen Super * 10th Degree
Elect of Fifteen Super * 10th Degree

Rejestracja: 05 lut 2014, 20:23
Posty: 406
Płeć: kobieta
Można dużo mowić, radzić. Jednemu pomoże, innemu nie.
Są rożne style medytacji.
Najlepiej pójść tam, gdzie robią to profesjonalnie.
Ja trochę chodziłam, tu i tam. Karma Kagyü, teraz Zen.
Nie wiem, jak dla kogoś, dla mnie naprawdę niezmiernie ważne okazało sie to, ze pokazano mi, po kolei, jak krowie na rowie. Jak siedzieć, jak oddychać itd.
W tej chwili zazen uważam za najbardziej optymalne. :)

I z własnego doświadczenia moge tylko potwierdzić: szukać, sprawdzać, samemu doświadczać. Pójść do miejsc, gdzie są doświadczeni w tej kwestii nauczyciele i działać.

Powodzenia.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 18 kwie 2016, 15:03 
Offline
Intimate Secretary * 6th Degree
Intimate Secretary * 6th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 mar 2016, 10:14
Posty: 71
Płeć: mężczyzna
Lokalizacja: WLKP
Najważniejsze w medytacji jest to, że nie ma ona celu. Cel zawsze "zawiera się" w przyszłości, a w medytacji chodzi o to, aby być TU i TERAZ.

Tylko tyle... i aż tyle :)



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 23 wrz 2016, 22:21 
Offline
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik

Rejestracja: 23 wrz 2016, 22:15
Posty: 1
Płeć: mężczyzna
Lokalizacja: Bylice
pijekole pisze:
Medytacje można najlepiej opisać w taki sposób siedź, obserwuj myśli i emocje, wszystkie obrazy i wizje bo różne rzeczy lubią się pojawiać itd. to wszystko:) Jak to budda powiedział zapytany co zyskał dzięki temu odpowiedział, że NIC :) a co stracił lęki, obawy, gniew, złość itd.


Odnośnie cytatu: czyli de facto coś zyskał - spokój ducha.

Mam pytanie, dużo tu ciekawych informacji można znaleźć dot. medytacji, ale myślicie, że można skutecznie opanować tę sztukę kiedy nie mamy "nauczyciela" - przez samo pogłębianie swojej wiedzy z artykułów, publikacji czy książek?



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 26 wrz 2016, 0:04 
Offline
Elect of Fifteen Super * 10th Degree
Elect of Fifteen Super * 10th Degree

Rejestracja: 05 lut 2014, 20:23
Posty: 406
Płeć: kobieta
Czy można? Wszystko można. Tylko po co?
Są konkretne techniki, są nauczyciele.
Po co?
Żeby pokazac, co i jak.
Jak siedzieć, jak oddychać. Ja np. mam skłonności do spinania się lub do ekstremalnego wyluzowania i garbienia. Fajnie, jak ktoś jest, kto zwróci uwagę na to co warto poprawić.
Długa gadka, sens tego, co chce powiedzieć krotko. Wg mnie wartoznalesc sobie opcje kogoś, kto ma doświadczenie.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 06 lut 2017, 15:59 
Offline
Master Mason * 3rd Degree
Master Mason * 3rd Degree

Rejestracja: 30 sty 2017, 17:24
Posty: 27
Płeć: mężczyzna
Temat stary, trochę odświeże. W filmach z tego tematu: http://davidicke.pl/forum/teoria-davida-icka-o-kontroli-ziemi-od-sumeru-t15199.html
Mówi się tu między innymi o mantrach i medytacji że podobno służą wzywaniu duchów/demonów . Myślałem od dłuższego czasu są służą pozytywnym celom. Myślicie że może to mieć taki wpływ?



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
 Tytuł: Re: Medytacja
Post: 07 lut 2017, 19:12 
Offline
Intimate Secretary * 6th Degree
Intimate Secretary * 6th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 sie 2013, 2:11
Posty: 76
Lokalizacja: Tutaj
Watpie by obserwacja oddechu przywolywala demony, (to juz predzej narkotyki, znecanie sie nad innymi stworzeniami..)..Ale moge sie mylić, znam to jedynie z praktyki. Moze jakbym wiecej poczytal... Mruga



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Post: 11 lis 2018, 12:04 
Offline
Intimate Secretary * 6th Degree
Intimate Secretary * 6th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 sie 2013, 2:11
Posty: 76
Lokalizacja: Tutaj
phpBB [video]



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 105 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4

Strefa czasowa UTC [letni]



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Nowości Nowości Mapa Strony Mapa Strony Index Mapy strony Index Mapy strony RSS RSS Lista kanałów Lista kanałów | Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group