Zaloguj się
Nazwa użytkownika:   Hasło:   Loguj mnie automatycznie  
Dzisiaj jest 11 lip 2020, 16:09

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Post: 11 cze 2014, 20:07 
Fałszywy Świt Urojenia globalnego kapitalizmu - John Gray

Format: B5
Okładka: miękka
Autor: John Gray
Ilość stron: 238
ISBN: 978-83-60562-67-3
Przekład: Mateusz Kotowski
Rok wydania: 2014
Tytuł oryginału: False Down. The Delusion of Global Capitalism

Obrazek

Fałszywy świt poświęcony jest przede wszystkim krytyce ideologii wolnego rynku, którą Gray uważa, obok socjalizmu i komunizmu, za dziedzictwo oświecenia i jego wiary w istnienie jakichś żelaznych praw, kierujących rzeczywistością społeczną. Zdaniem autora ideologia wolnego rynku, cechująca się kultem pracy, ekonomicznego wzrostu i nieograniczonej konsumpcji, ma w istocie taki sam, skrajnie materialistyczny charakter, jak opozycyjny wobec niej socjalizm. W rezultacie ideologia ta zamiast wspierać wolność, niszczy ją, podobnie jak inne wartości, które leżą u jej podstaw. Nie powinno to jednak dziwić, jeśli zdamy sobie sprawę, że globalne społeczeństwo wolnorynkowe, sterowane jakąś „niewidzialną ręką”, jest taką samą utopią jak globalny komunizm oparty na centralnym planowaniu. Lekarstwem na socjalizm nie jest liberalizm, podobnie jak lekarstwem na liberalizm nie jest socjalizm: jeśli potrzebujemy jakiegoś lekarstwa, to powinien być to środek uwalniający nas od chorobliwego uzależnienia od mitów oświecenia.

John Gray (ur. 1948), w latach 80. ideowy przywódca brytyjskiej Nowej Prawicy, krzewiciel idei Hayeka, entuzjasta rządów Margaret Thatcher i autor klasycznych prac na temat liberalizmu. Z czasem stał się jednym z jego najbardziej oryginalnych krytyków. Obecne poglądy Graya lokują się poza tradycyjną lewicą i prawicą, a on sam, jako nieprzejednany krytyk oświecenia i wywodzącej się z niego mitologii postępu, pod wieloma względami zbliża się do myśli konserwatywnej. W Polsce ukazały się takie książki Graya, jak: Dwie twarze liberalizmu; Al-Kaida i korzenie nowoczesności oraz Czarna msza: apokaliptyczna religia i śmierć utopii.



Jeśli jedną z oznak utopistycznej natury globalnego wolnego rynku były nierealistyczne założenia dotyczące ludzkiej wiedzy, inną było ignorowanie władzy i konfliktu. Rynki to nie maszyny, które raz wprawione w ruch działają po wieki. Są instytucjami, które przejawiają wszystkie wady swoich twórców i konflikty pomiędzy nimi. Nie tylko są podatne na cykle koniunkturalne, lecz odzwierciedlają sprzeczne cele i wartości ludzi, którzy ich używają. Zaś ponad wszystko systemy rynkowe są nie bardziej trwałe niż władza, na której się opierają. Skłonność do wymiany dóbr i usług – czy, jak nazwał to Adam Smith, do wymiany i handlu – wydaje się niemal powszechna. Wymiana rynkowa istnieje zarówno w obozach koncentracyjnych, jak i w centrach handlowych. Jednak wysoko rozwinięte instytucje rynkowe istnieją jedynie wtedy, kiedy chronione są prawa własności, a kontrakty są dotrzymywane, a to zapewnić może jedynie państwo. Kiedy upadają rządy i państwa, to samo dzieje się z systemami rynkowymi, które były przez nie nadzorowane i podtrzymywane.



Na górę
   
 
 

UDOSTĘPNIJ:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

: 11 cze 2014, 20:07 
Offline
VIP Member
Awatar

Rejestracja: 17 kwie 2009, 22:37
Posty: 10000
Lokalizacja: PL



Na górę
   
 
 
Post: 25 cze 2014, 22:18 
fali2 pisze:
Nazwanie globalnym kapitalizmem obecnego systemu moze byc tylko skutkiem braku wiedzy lub celowa dezinformacja.


Autor NIE nazywa obecnego systemu globalnym kapitalizmem. Próbuje on dowieść, że globalny kapitalizm
to taka sama utopia jak globalny komunizm. I że ideologia globalnego wolnego rynku ma taki sam skrajnie materialistyczny charakter jak opozycyjny wobec niej socjalizm. Według niego ani jedna (kapitalizm) ani druga (socjalizm)nie wspierają wolności ale niszczą ją. Tak samo niszczą inne wartości leżące u jej podstaw (przyp. państwo, tożsamość narodowa, tradycje, rodzina?). Uważa tez, że liberalizm nie jest żadnym lekarstwem na socjalizm i odwrotnie bo jedno i drugie to taka sama utopia.

Ksiażka warta każdych pieniędzy.

Niktu



Na górę
   
 
 
Post: 26 cze 2014, 12:50 
fali2 pisze:
Globalny kapitalizm to nic innego jak dobrze nam znany od stuleci jesli nie tysiacleci system wymiany towarow.Ktos kupuje tanio jedwab w Chinach i wysyla go karawana do Europy i tam sprzedaje z zyskiem.Tak funkcjonuje i funkcjonowal wolny rynek.Kazdy mogl to robic i zarabiac przez co ludzie sie bogacili.Nazwanie tego skrajnym materializmem jest przesada.Dlaczego handel ma niszczyc wolnosc?Tym bardziej rodzine czy wartosci narodowe.Gdzie tu logika?Dlaczego ludzie w XIX wieku maso emigrowali do USA kraju bardzo wolno rynkowego i kapitalistycznego?Liberalizm utopia?Proponuje przeczytac definicje w encyklopedii.Ale skoro nie liberalizm i nie socjalizm to co???



Tak. Ma rację bo nieograniczona konsumpcja to skrajny materializm.

A skąd wiesz, że handel nie niszczy wolności? Gdzie się tego dowiedziałeś?

Czy federalizm (unia) dążący do jednego państwa, jednego rynku (handlu), multikulturalizm służą obronie
wartości jednostki, tradycji narodowych, czy służą rodzinie?

A może zapytać komu one służą?

Dobrze, że trafiłeś na to forum. Choć nie jest to forum stricte alterglobalistyczne to i tak warto bo przyświeca tu idea wolności. Większość ludzi to powtarzacze zapożyczonych poglądów (czytaj płytkiej propagandy, która wywleka się i ciągnie jak mordoklejka - przykład: obecni tu sekciarze Korwina) i sposobów myślenia, żyjący złudzeniami i różnego rodzaju populistycznymi programami zajmującymi ich myśli. Nie potrafią oni nawet zadawać pytań czy ich rozumieć. Dołączam się do twoich pytań:

Czy wolny rynek nie napędza materializmu?
Czy monopol koncernów oznacza wolny rynek?
Czy nie chodzi tu o to, żeby kupować, kupować i jeszcze raz kupować?
Czy materializm daje szczęście?
O co chodzi politykom kiedy mówią: nie przestajcie kupować (nie przestajcie się zadłużać?)
Kto wymyślił pogląd, że kredyt bierze się po to żeby go nie spłacać?
Jaka jest zależność materialnego stylu do życia od długu?
Gdzie na świecie jest wolny rynek?
Kto jest właścicielem korporacji?
Komu masz oddać dług?
Kto tobie odda dług i z czego (dług publiczny)?


Niktu



Na górę
   
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC [letni]



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Nowości Nowości Mapa Strony Mapa Strony Index Mapy strony Index Mapy strony RSS RSS Lista kanałów Lista kanałów | Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group