Zaloguj się
Nazwa użytkownika:   Hasło:   Loguj mnie automatycznie  
Dzisiaj jest 19 maja 2019, 9:58

Strefa czasowa UTC [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: 08 sie 2010, 22:29 
Offline
Globalny moderator
Globalny moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 maja 2009, 23:59
Posty: 1069
Lokalizacja: Poznań
Płeć: mężczyzna
ObrazekEskulap, to rzymsko-grecki bóg medycyny, syn Apollona (boga leczenia i wróżbiarstwa) i nimfy Koronis. Sztuki leczenia nauczył go centaur Chejron. W końcu Zeus w obawie, że Eskulap uczyni wszystkich ludzi nieśmiertelnymi, zabił go piorunem.

Kult Eskulapa rozpoczął się w Tesalli, ponieważ wierzono, że leczy chorych w snach, ustalił się więc zwyczaj spania w jego świątyniach. Jego atrybutem była laska z owiniętym wokół niej wężem.

Kaduceusz, choć często używany jako symbol medycyny, nie ma z nią żadnego związku, był bowiem magiczną różdżką Hermesa, czyli Merkurego, posłańca bogów i opiekuna handlu.

Od jakiegoś czasu na ambulansach ratunkowych pojawił się pogański znak węża Eskulapa. Zniknął gdzieś chrześcijański krzyż, który nawet w poprzedniej komunie, stanowił ważny symbol pomocy bliźniemu swemu. Na karetkach cywilnych – o ile pamiętam – był niebieski…

Okazuje się, że symbol ten został wprowadzony mocą ustawy z 25.07.2001 o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Obowiązek stosowania takiego oznaczenia, zawarty jest także w nowej ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym, która w dniu 01.01.2007 roku zastąpiła ustawę z 2001 roku. Oznacza to, że uchwalił ją obecny Sejm z „prawicowym” Pis-em, LPR-em i PO (ostatnio słyszałem, że jest to partia liberalno- konserwatywna, ustami posłanki Ewy Kopacz).

Departament Polityki Zdrowotnej (jest taki!) przy Ministerstwie Zdrowia wyjaśnia, iż: „oznaczenie systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne w formie tzw. star of life jest oznaczeniem uniwersalnym, używanym w krajach Unii Europejskiej, ma charakter powszechny i stosowany jest szeroko w krajach, gdzie funkcjonuje ratownictwo medyczne z prawdziwego zdarzenia, w związku z tym nie ma uzasadnienia dla zmiany omawianej symboliki” (???).
http://waldemar-rajca.blog.onet.pl/1,DA2007-02-27,index.html
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Poniżej komentarze z innych for niekoniecznie o takiej tematyce jak to :)

Cytuj:
Ja właśnie sprawdziłem u pana Danowskiego, który obfituje w takie ciekawostki i jest to tak, że: początkowo był to właśnie nitkowiec podskórny, którego wyciągnięcie wymagało od lekarza wiele sprytu, dlatego nawinięty nicień na patyk oznaczał Victorię, koniec cierpień pacjenta, dopiero potem Rzymianie i Grecy przejęli ten symbol od Egipcjan i nadali mu swoje trochę odmienne znaczenie i tak z oto powstała nowa droga ewolucyjna: z nicieni do gadów


Cytuj:
Mnie wąż kojarzy się z jadem, co kojarzy się z różnego rodzaju szczepieniami i w końcu skojarzenie z medycyną


Cytuj:
no jest jeszcze wersja węża jako kusiciela
tak poza tym to znakiem farmacji jest wąż owinięty wokół czary Higiei.


Cytuj:
Ja zastanawiam się czy ta symbolika nie wywodzi się już z jakiejś wcześniejszej. Nie jest typowo "chrześcijańska" czy "biblijna" bo wąż w tej symbolice był wcieleniem zła. Nie powinien uzdrawiać. Raczej widać tutaj jakieś starsze "brzmienia". Może właśnie te starożytne - od robala wywodzące się?


Cytuj:
"W mitologii greckiej pojawia się postać syna Apollona, Asklepiosa; był on znakomitym lekarzem i bogiem sztuki lekarskiej, ojcem Machaona (patrona lekarzy chorób wewnętrznych), Podalejrosa (chirurga) i Higiei (gr. „zdrowie", skąd dziś „higiena"). Legendy mówiły o Asklepiosie, że wskrzeszał umarłych. Jego atrybutem była czara lekarska i oplatający laskę podróżną wąż, symbol odradzającego się życia. Mało tego: istnieje bardzo stara i bardzo zastanawiająca legenda grecka wywodząca się z zamarłej kultury kreteńskiej, która głosi, że Asklepios przywrócił życie synowi, Minosa, Glaukosowi, zielem, które na dnie grobu wskazał mu wąż."

Obrazek
Hygieja tak właśnie jest najczęściej przedstawiana: z czarą w lewej dłoni, z której pije wąż.

Czara Hygiei opleciona przez węża to symbol farmacji i wygląda on tak:
Obrazek

_________________
Obrazek



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 

UDOSTĘPNIJ:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

: 08 sie 2010, 22:29 
Offline
VIP Member
Awatar

Rejestracja: 17 kwie 2009, 22:37
Posty: 10000
Lokalizacja: PL



Na górę
   
 
 
Post: 09 sie 2010, 14:19 
Obrazek

Jako symbol farmacji (subst. chemiczn.) jest trafny.

Dostałem kiedyś od lekarza treść przysięgi Hipokratesa, ponieważ nie dowierzałem treści poszukałem w internecie - jak się to przeczyta to wątpliwości nad jakością "leczenia" się rozwiewają. Nawet gdyby treść była zupełnie inna to i tak przede wszystkim liczy się wykonanie.



Na górę
   
 
 
Post: 11 sie 2010, 15:44 
timewave pisze:
Dostałem kiedyś od lekarza treść przysięgi Hipokratesa, ponieważ nie dowierzałem treści poszukałem w internecie - jak się to przeczyta to wątpliwości nad jakością "leczenia" się rozwiewają. Nawet gdyby treść była zupełnie inna to i tak przede wszystkim liczy się wykonanie.

A co takiego złego jest w przysiędze Hipokratesa?



Na górę
   
 
 
Post: 11 sie 2010, 15:59 
Offline
Master of the Ninth Arch * 13th Degree
Master of the Ninth Arch * 13th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 lis 2009, 5:05
Posty: 1218
Lokalizacja: Lyrae/Terra
Płeć: mężczyzna
Już w momencie przebudzania się - to jeden z symboli który rzucał mi się w oczy często - właśnie te symbole na aptekach.
Jak to w końcu jest ? Tyle się naczytałem o wężach, naoglądałem o symbolice, poobserwowałem gdzie można znaleźć... i tu pytanie...
To w końcu wąż na tego typu orderach to symbol życia/zdrowia, czy jasny przekaz że nasze zdrowie jest w rękach "tych co zawsze" ?

_________________
Nie.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Post: 11 sie 2010, 16:17 
Offline
Sublime Master Elect * 11th Degree
Sublime Master Elect * 11th Degree
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 sie 2010, 22:27
Posty: 650
Lokalizacja: Śląsk
Płeć: mężczyzna
wydaję mi się że to zależy od intencji strony która go odczytuje, jesli illumiati to manipulacja zniewolenie, jesli Enki to znak życia, ujawnienia wiedzy, przez co symbol można odczytać dwojako, podobnie jak wszystkowidzące oko, moze to byc zaleznie od interpretacji lucyfer(droga do zniewolenia) albo szyszynka(droga do wyzwolenia)



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Post: 26 mar 2014, 13:08 
Offline
Globalny moderator
Globalny moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 lut 2013, 16:42
Posty: 3404
Płeć: mężczyzna
Przysięga Hipokratesa

Z Przysięgą Hipokratesa związane są dwa mity:

Mit 1: Autorem tekstu przysięgi jest sam Hipokrates.

W rzeczywistości na długo przed Hipokratesem wszystkie cechy rzemieślnicze wymagały od adeptów złożenia podobnej przysięgi swemu mistrzowi. Cech medyków nie był żadnym wyjątkiem.

Mit 2: Lekarz ma obowiązek niesienia pomocy potrzebującym, ponieważ zobowiązuje go do tego Przysięga Hipokratesa.

Prawda jest taka, że obecnie lekarze nie składają żadnej Przysięgi Hipokratesa, lecz Przyrzeczenie lekarskie, które z Hipokratesem nie ma nic wspólnego. W rzeczywistości bowiem medycyna w tym wypadku nie tylko nie wspomina o Hipokratesie, ale wręcz odcina się od Hipokratesa.

----------------------------------------------------------------------------------

Tekst przysięgi potocznie zwanej Przysięgą Hipokratesa

Przysięgam na Apollina, lekarza, na Asklepiosa, Hygieę i Panaceę oraz na wszystkich bogów i boginie, biorąc ich za świadków, że wedle mej możności i zdolności będę dochowywał tej przysięgi i tego zobowiązania.

Mistrza mego w tej sztuce będę szanował na równi z rodzicami, będę się dzielił z nim swem mieniem i na żądanie zaspakajał jego potrzeby; synów jego będę uważał za swych braci i będę uczył ich swej sztuki, gdyby zapragnęli się w niej kształcić, bez wynagrodzenia i żadnego zobowiązania z ich strony; prawideł, wykładów i całej pozostałej nauki będę udzielał swym synom, synom swego mistrza, oraz uczniom, wpisanym i związanym prawem lekarskim, pozatem nikomu innemu.

Będę stosował zabiegi lecznicze wedle mych możności i zdolności ku pożytkowi chorych, broniąc ich od uszczerbku i krzywdy.

Nikomu, nawet na żądanie, nie dam śmiercionośnej trucizny, ani nikomu nie będę jej doradzał, podobnie też nie dam nigdy niewieście środka na poronienie. W czystości i niewinności zachowam życie swoje i sztukę swoją.

Nie będę stanowczo wykonywał wycięcia chorym na kamień, pozostawiając to ludziom zawodowo stosującym ten zabieg.

Do jakiegokolwiek wejdę domu, wejdę doń dla pożytku chorych, wolny od wszelkiej chęci krzywdzenia i szkodzenia, jakoteż wolny od pożądań zmysłowych, tak względem niewiast jak mężczyzn, względem wolnych i niewolników.

Cokolwiek bym podczas leczenia, czy poza niem w życiu ludzkiem ujrzał, czy usłyszał, czego nie należy rozgłaszać, będę milczał, zachowując to w tajemnicy.

Jeżeli dochowam tej przysięgi, i nie złamię jej, obym osiągnął pomyślność w życiu i pełnieniu tej sztuki, ciesząc się uznaniem ludzi po wszystkie czasy; w razie jej przekroczenia i złamania niech mnie los przeciwny dotknie.


Tłumaczenie na język polski zostało dokonane z oryginału greckiego według wydania: Hippocrates – "Opera omnia" Lipsiae 1892 vol. 2 oraz "Hippocratis et aliorum medicorum veterum reliquiae" – ed. Franc. Zachar Ermerins, Traiecti ad Rhenum – 1852-1859 vol. 3. Tekst przetłumaczyła dr fil. G. Piankówna, został zaś opublikowany w r. 1931 przez prof. dr. Władysława Szenajcha nakładem "Zjednoczenia Lekarzy byłych studentów Uniwersytetu Warszawskiego po roku 1915", na zlecenie przedwojennej izby lekarskiej.

Źródło: Gazeta Lekarska
----------------------------------------------------------------------------------

Przysięga składa się z ośmiu części (akapitów). W pierwszej adept wzywa na świadków starożytnych bogów greckich. Nie ma w tym niczego nadzwyczajnego, ponieważ w starożytnych czasach Greka Hipokratesa starożytni Grecy wierzyli w starożytnych bogów greckich. Ich też zwyczajowo brali na świadków, składając przysięgi. Jedyną różnicą były imiona bogów wymienianych jako patroni poszczególnych cechów zawodowych. Adepci medycyny zwyczajowo przysięgali na Apollina (Apolla – boga piękna, światła, życia, śmierci, muzyki, wróżb, prawdy, prawa, porządku, patrona sztuki i poezji, przewodnika muz), Asklepiosa (boga sztuki lekarskiej), Hygieę (od niej wywodzi się termin higiena) oraz Panaceę (od niej wywodzi się termin panaceum).

Druga część to zobowiązanie lojalności względem mistrza i jego rodziny. Ta część jest najobszerniejsza, więc należy wnosić, że jest istotą owej przysięgi. Wyraźnie zarysowują się tutaj trzy nurty:
wiernopoddańcza lojalność w stosunku do mistrza i jego rodziny,
obietnica kształcenia swoich synów na lekarzy,
utrzymanie w tajemnicy sekretów sztuki.

Wszystko to zmierza do kreowania popularnego i dziś zawężenia grupy osób wtajemniczonych w arkana sztuki lekarskiej do wybrańców, najlepiej najbliższych członków rodziny.

Trzecia część to zdawkowa deklaracja stosowania zabiegów leczniczych w miarę możliwości i zdolności lekarza, ku pożytkowi chorych oraz niezrozumiała deklaracja, że będzie ich bronił od uszczerbku i krzywdy.

Czwarta część to dwa zakazy - podawania pacjentom trucizny oraz kobietom środków wywołujących poronienie, choćby tego chcieli, a także zdawkowa deklaracja zachowania w czystości i niewinności życia oraz uprawianego zawodu.

Piąta część to zakaz wykonywania czynności niegodnych lekarza, którymi zajmowali się cyrulicy (balwierze – przedstawiciele nieistniejącego już dzisiaj zawodu – dawniej zajmowali się m.in. goleniem, czyszczeniem uszu, wyrywaniem zębów, upuszczaniem krwi, a także nieskomplikowanymi operacjami, jak usuwanie kamieni pęcherza moczowego).

Szósta część zakaz wykorzystywania seksualnego chorego i jego domowników (w owych czasach nie było izb przyjęć, więc lekarze odwiedzali pacjentów w domach).

Siódma część to zakaz szerzenia plotek o tym, co lekarz zobaczył i usłyszał odwiedzając dom chorego.

Ostatnia, ósma część to zaklęcia mające na celu przekonanie adepta, by nie złamał owej przysięgi – że dochowanie jej się opłaci, gdyż gwarantuje pomyślność w pracy i w życiu prywatnym, zaś niedotrzymanie grozi brakiem pomyślności w życiu osobistym i zawodowym, a także utratą szacunku.

Jak widzimy, nie ma tutaj nic o poświęceniu lekarza, czy też obowiązku niesienia pomocy chorym. To zwyczajna zawodowa przysięga, jaką w tamtym czasie składali adepci wszystkich cechów. Żadnej tajemniczości, wzniosłości, poświęcenia, tylko pragmatyczny zabieg mający chronić wspólny interes cechu medyków.
----------------------------------------------------------------------------------
Przyrzeczenie poświęcenie życia pojawia się dopiero w przyjętej w 1948 roku tzw. Deklaracji genewskiej, zmienianej od tego czasu czterokrotnie, w latach 1968, 1983, 1994 i 2005.

Deklaracja genewska (tekst z roku 1983)

W chwili przyjęcia mnie do grona członków zawodu lekarskiego uroczyście przyrzekam poświęcić me życie służbie ludzkości;

Będę odnosił się do moich nauczycieli z należnym im szacunkiem i wdzięcznością;

Będę wykonywał swój zawód sumiennie i z godnością;

Zdrowie chorego będzie moją główną troską;

Będę zachowywał powierzone mi tajemnice, nawet po śmierci chorego;

Ze wszystkich mych sił będę dbać o zachowanie godności i szlachetnych tradycji zawodu lekarskiego;

Moi koledzy będą mi braćmi;

Nie dopuszczę do tego, by względy religijne, narodowe, rasowe, polityki partyjnej lub pozycji społecznej mogły wpływać na moje obowiązki wobec mego chorego;

Zachowam najwyższy szacunek dla życia ludzkiego od jego początku;

Nawet pod wpływem groźby, nie użyję mojej wiedzy lekarskiej przeciwko prawom ludzkości.

Przyrzekam to uroczyście, z własnej woli, na mój honor!


Autor[całości tekstu]: Józef Słonecki
http://portal.bioslone.pl/obalanie-mito ... ipokratesa

_________________
Żywe Zwierciadła i zakrzywione odbicia.
.kapsw oget jatyzc eiN



Na górę
 Wyświetl profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC [letni]



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Nowości Nowości Mapa Strony Mapa Strony Index Mapy strony Index Mapy strony RSS RSS Lista kanałów Lista kanałów | Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group