barbelo pisze:
Oglądałem częściowo, szczególnie od 6-8 minuty. Nie chce mi się więcej. Uważam, że jednak komentarz będzie trafny.
Pan prowadzący mówiąc o "głównym Bogu" nawiązuje do archetypowej struktury cienia indywidualnego w świetle psychologii Junga. Wcześniej zauważyłem, że układ planet może być symbolicznym przedstawieniem elementów nieświadomej machiny psychicznej. Ciekawi mnie moment gdy mówi o tym, że archetyp cienia zasila składniki o pomniejszym znaczeniu/ nazywani są herosami. Część z nich może być archetypami "niższego szczebla" lub mechanizmami utrzymując dynamiczny układ psychiczny w pozornie statycznym obrazie ludzkiego zachowania. Wcześniej zauważyłem elementy mechanizmu obronnego - kompensacja - gdzie ciężar głazu który został powierzony Syzyfowi równoważył siłą własnych mięśni etc.
Cieszy mnie również trafne odniesienie astrologii do młodszej siostry psychologi/ jej symbolicznego odpowiednika.
Interesujące jest również hierarchiczne rozłożenie struktur w układzie co odpowiada mitologicznemu porządkowi, gdzie bóstwa rodziły się z jednego, prastarego źródła, tworząc kolejne- pogłębiając rozpad- odejście od źródła. Moim zdaniem dominacja cienia archetypowego nad siłą równoważną (przypuszczalnie archetypem starego mędrca) była przedstawiona jako odejście Viracocha w mitologii Indian Ameryki Południowej, odpowiednikiem wśród Majów był Kukulkan. (Odpowiednie podejście do tego motywu/motywu odejścia/ może wieńczyć się tezą, że Antlantyda tak na prawdę nie istniała.

) Podobnym motywem jest bratobójczy pojedynek Kaina i Abla, gdzie ten pierwszy zdobywa dominację. Jednak czy to dobre porównanie...? Nie jestem pewien. Dopiero zaczynam podróż po świecie symboli- świadomych obrazów zdobytych w wyprawie po nieświadomości. Zanim pogubię się całkiem

nawiązując do "głównego boga" oraz herosów na planetach przedstawię sposób w jaki energia może być przekazywana na "planety".
Cytuj:
12 zasad psychologii Junga
1. Zasada energii psychicznej
Energia psychiczna (libido) jest fenomenem zależnym od energii fizycznej (biologicznej, fizjologicznej), ale jej źródłem są również procesy uczuciowe, intelektualne, wyobraźnia, uaktywnione wpływem, jaki mają na psyche symbole o znaczeniu archetypowym, zawarte np. w dziełach sztuki, snach, rytuałach, w stanach medytacyjnych. Ich energetyczna rola wynika z tego, że sięgają one poziomu nieświadomości zbiorowej. Symbole archetypowe są, zdaniem Junga, wrodzone, dlatego mają dla całości psychiki znaczenie witalne i regulacyjne, zaznaczając się w formie i treści procesów psychicznych (forma myślenia, stany uczuciowe, fantazjowanie, sny), tak na poziomie świadomości, jak i nieświadomości. Uzupełnieniem koncepcji energii psychicznej Junga jest jego teoria wrodzonych typów postawy psychicznej – esktrawertywnego i introwertywnego. Ekstrawersja oznacza tendencję do naturalnego kierowania energii w stronę obiektów zewnętrznych (do otoczenia), a introwersja naturalne kierowanie jej do wewnątrz (ku podmiotowi jako obiektowi wewnętrznemu).
początek
Cytuj:
4. Zasada Cienia indywidualnego i zbiorowego
Rozwój świadomości indywidualnej (ego) powoduje, że w nieświadomości organizują się tłumione i wypierane treści naładowane intensywną energią emocjonalną, tzw. kompleksy psychiczne. Tworzą one nieświadomość indywidualną - Cień indywidualny. Ułomna kondycja człowieka zapisana jest w Cieniu. Mechanizmy unikania i inne typy mechanizmów obronnych sprawiają, że ten Cień „powiększa się”, a następnie ulega projekcji w negatywnych wyobrażeniach indywidualnych (negatywne fantazje, lęki, fobie, koszmarne sny, urojenia, katastroficzne wizje) lub zbiorowych (lękowe wierzenia, natrętne rytuały pogłoski, uprzedzenia). Intensywne napięcie Cienia indywidualnego sprzyja procesowi jego symbolizacji. Ciemna, negatywna strona świadomości ma w każdej kulturze swoją uniwersalną wartość – archetyp Cienia. Na styku płaszczyzny psychologicznej (nieświadomość indywidualna) i kulturowej (nieświadomość zbiorowa) Cień może ulegać dogmatyzacji lub personifikacji (np. wyobrażenie szatana, personifikacje śmierci, Hades, Szeol). W płaszczyźnie społecznej i religijnej staje się treścią dogmatów i ideologii (ideologia „złego”, walka ze złem, satanizm, nihilizm). Indywidualny i zbiorowy kontakt z Cieniem (dialog świadomości z nieświadomością) jest podłożem przemiany psychicznej polegającej na asymilacji treści Cienia (odrodzenie osobowości). Kontakt z Cieniem służy asymilacji psychologicznej względności praw świadomości i nieświadomości; jest także podstawą duchowej i moralnej transformacji.
http://edukacja.eneteia.pl/index.php?option=com_content&view=article&catid=11:psychologia-junga&id=12:zasady-psychologii-junga#top Asymilacja treści Cienia jest tak na prawdę przejmowaniem jego energii, a raczej mozolnym przyswajaniem jego fragmentów, bo jest układem zbiorowym. Proces kryje się pod pojęciem "indywiduacji" która w świecie antycznym przejawiać się może jako m.in. 12 prac herkulesa, który wykonując ostatnie zadanie - uprowadzenie cerbera z hadesu - uzyskał wolność. Kim był cerber? Można domyślać się lub odesłać do...biografii świętych chrześcijańskich który w jednorodny sposób( w większości) opisywali szatana...pod postacią czarnego agresywnego psa.
"Odrodzenie osobowości"- czy ten który nie umarł musi się odradzać?
Przypuszczam, że psychopatologie związane są z nadmierną "aktywnością" cienia indywidualnego. Wydaje mi się, że wiele chorób psychicznych ma genetyczne podłoże gdzie "odpowiednie" warunki w świecie rzeczywistości są akceleratorami negatywnych zmian:
Mechanizmy unikania i inne typy mechanizmów obronnych sprawiają, że ten Cień „powiększa się”, a następnie ulega projekcji w negatywnych wyobrażeniach indywidualnych (negatywne fantazje, lęki, fobie, koszmarne sny, urojenia, katastroficzne wizje) lub zbiorowych (lękowe wierzenia, natrętne rytuały pogłoski, uprzedzenia). Intensywne napięcie Cienia indywidualnego sprzyja procesowi jego symbolizacji. Ciemna, negatywna strona świadomości ma w każdej kulturze swoją uniwersalną wartość – archetyp Cienia. [b]Na styku płaszczyzny psychologicznej (nieświadomość indywidualna) i kulturowej (nieświadomość zbiorowa) Cień może ulegać dogmatyzacji lub personifikacji (np. wyobrażenie szatana, personifikacje śmierci, Hades, Szeol)